Västerport

Detaljplanen för Västerport som Karlshamns kommun presenterade 2002-02-14 innehöll ett markområde på 23 000 m² mellan Beijers och ST1 macken utefter Oljehamnsvägen och var avsett för sällanvaruhandel.

Förslaget låg i linje med Miljöbalken och var i överensstämmelse med Länsstyrelsens och Miljöförbundet Blekinge Västs synpunkter.

Inget beslut togs, men i december 2007 skrevs en avsiktsförklaring mellan Karlshamns kommun och Schweden Splitt ,som då bedrev bergtäkten i Stilleryd.

Avsiktsförklaringen innebar att Schweden Splitt skulle få ensamrätt till stenbrytning i Västerport. Enligt dåvarande VD Ilja Berkenbos var tanken att stenbrytningen skulle klassas som täktverksamhet och en sådan behöver inte upphandlas.

Sedan visade det sig att det enligt miljöbalken inte var möjligt att ha täktverksamhet så nära bebyggelse och det framkom att avsiktsförklaringen var olaglig.

2009 togs nästa steg och då försvann ordet täktverksamhet i en ny detaljplan med ett tio gånger större markområde (25 hektar), som skulle markberedas.

10 miljoner ton berg skulle sprängas bort under en tid av 6-10 år. Ett berg med tätortsnära rekreationsskog och med ett flertal naturliga våtmarker försvinner därmed.

2009-03-25 hölls uppstartsmöte i Sternöskolan. Medverkade var representanter från Stenhagens Bostadsrättsförening, Sternö Villaförening, Gastalidens vänner och Naturvårdsföreningen.

På mötet beslöts bl. a. att bilda ett nätverk och att förorda förslaget från 2002, som inte innebar sprängningar samt att vi alla skulle lämna yttrande till kommunen.

Vi nätverket för Västerport har deltagit i olika gruppmöten med miljöpartiet, kristdemokraterna, folkpartiet samt moderaterna där vi har lagt fram våra synpunkter och försökt skapa debatt. Övriga partier har varit tillfrågade, men ej ställt upp. I samband med mötena erbjöds de en genomgång på plats i Västerport och moderaterna nappade på detta.

Vi blev tvungna att skriftligen inbjuda byggnadsnämnden för att få ut dem till Västerport på rundvandring den 28/4. Fyra socialdemokrater dök upp i ledning av Jan Bremberg och vi lyckades få dem att inse något av naturvärdena de var i begrepp att skövla.

 Detta innebar att en revidering av detaljplanen för Västerport gjordes, men vid närmare kontroll av planen så visade det sig att man sparat en del skog och i stället tagit hela bergknallen vid macken, vilket gör att sprängningarna kommer ännu närmare bebyggelsen.

Efter utställning av den reviderade detaljplanen fanns möjlighet att inkomma med yttrande och vi gjorde ett utskick till c:a 500 hushåll, som vi ansåg kunde vara berörda.

Till byggnadsnämnden inkom 27 skrivelser från myndigheter, organisationer och företag samt 58 skrivelser från enskilda.

Detta resulterade i ett yttrande från kommunen till alla som skrivit, där de flesta av synpunkterna tillbakavisades och man pekade på svar som skulle finnas i deras i vårt tycke ofullständiga Miljökonsekvensbeskrivning.

Vi nöjde oss inte med detta utan pressade Byggnadsnämndens ordförande till ett nytt möte.

 2010-02-25 gjorde vi ytterligare ett utskick till berörda för möte på rådhuset samt inlämnade ett förlag till agenda med 25 frågor till kommunen.

65 personer infann sig och det blev en het debatt med ett flertal inlägg som applåderades. Bremberg råkade vid ett tillfälle försäga sig med att det var volymen av berg att spränga, som var det väsentliga, och att det var därför man tagit med berget vid macken.

Man sa också helt felaktigt att det inte lämnats in krav på psykosocial undersökning av tidigare berörda av sprängning, vilket har resulterat i ny skrivelse till kommunen, eftersom tre intressenter ställt det kravet i sina skrivelser.

Mötet resulterade i löften om besiktningar av fastigheter inom områden som senare skall bestämmas samt att vi ”de berörda” skall kallas igen under anbudsförfarande och även senare.

Den första mars 2010 godkändes detaljplanen av fullmäktige efter en lång och het debatt med 33 jaröster, 7 nejröster och 7 som avstod. De som var emot planen var MP, kommunisterna och centern, som var i minoritet tyvärr.

Det kan nämnas att vi haft 6-7 interna möten, att vi har haft två TV-intervjuer med Blekingenytt, ett flertal intervjuer med journalister på Sydöstran och BLT samt att det har skrivits massor med insändare.

Vi har engagerat Villaägarnas Riksförbund i frågan om ovillkorligt krav på miljöprövning av bergtäkt, eftersom det i lagen finns ett kryphål att slippa, som kommunen har använt sig av. ” Om man har ett mål med bergtäkten, t.ex att göra ett handelsområde, så räknas det inte som en bergtäkt utan som markberedning, oavsett hur lång tid det tar”. Och därmed kan man utnyttja högre gränsvärden för buller och damm.

April 2010 startade Nätverket en namninsamling för folkomröstning på Karlshamns torg i samarbete med MP. Vi stod på torget många lördagar med namnlistor och många andra gick också med listor. Tina Olsson var väldigt duktig att samla namn.

Vi fick ihop 1279 namn, men319 ströks p.g.av brister i adress, så vi lyckades samla in resterande med drygt 5 procent av den röstberättigade befolkningen efter att ha fått anstånd med tid.

2010-11-01 kom frågan om folkomröstningen upp i fullmäktige som avslog den.

I februari 2011 överklagade föreningen tillsammans med ett 15-tal andra föreningar och privatpersoner Länsstyrelsens beslut om att godkänna markberedning i Västerport. Överklagan gjordes till Miljödepartementet i regeringen.

Vid samråd med Schweden Splitt 5 april 2011 i Rådhuset kom ett 50-tal intresserade. En tre timmar livlig debatt med frågor om Västerport och ev. framtida sprängningar. En ”sprängexpert” deltog, som framhävde att de sprängningar som utförs har så liten verkan att de inte kan ge upphov till skada på fastigheter, men han blev i princip nedtystad av de församlade, som kunde berätta om egna erfarenheter av skador som negligerats av företaget.

Det framkom bl.a. att barnen måste vara inne under sprängningarna för säkerhets skull. Besiktning av fastigheter inom en viss radie skulle göras, men det har ju utlovats tidigare både i Stilleryd och Sternö utan att infrias. Det utlovades också att vi skulle ha möjlighet att vara med i processen framöver.

Länsstyrelsens beslut att godkänna detaljplanen för Västerport överklagades till Miljödepartementet i regeringen och i februari 2012 avslogs våra överklaganden med motiveringen att det inte framkommit att detaljplanen inte tillkommit i laga ordning. Vad vi anfört om påverkan på områdets naturvärden, att rekreationsområde tas i anspråk eller det ringa behovet av ett handelsområde utgör inte skäl för regeringen att upphäva planbeslutet.

2012-09-07 avslog Länsstyrelsen i Skåne Schweden Splitts frivilliga miljöansökan för Västerport.

2012-09-26 JO-anmäler VD Ilja Berkenbos Länsstyrelsen i Skåne..

2012 nov. Gunnar Tonnvik blir ny VD för Schweden Splitt.

2012 dec. Schweden Splitt lämnar in ny modifierad miljöansökan till Länsstyrelsen i Skåne.

2013-02-01. Länsstyrelsen i Skåne meddelar nytt avslag på Schweden Splitt:s miljöansökan. Huvudmotiveringar är närheten till Sternöskolan och att närliggande rekreationsområde försvinner.

2013-02-21. Schweden Splitt överklagar avslaget till Mark- och Miljödomstolen i Växjö. Deras motivering  är lokaliseringsfrågan. De menar att de inte kunnat ange någon alternativ plats där verksamheten kan bedrivas eftersom det  rör sig om en entreprenad som ska utföras enligt kommunens detaljplan.

11-12 juni 2013. Mark- och miljödomstolen vid Växjö tingsrätt kommer i mål M 863-13 att hålla sammanträde och syn i Karlshamn. Vid sammanträdet kommer Schweden Splitt AB och motparterna länsstyrelserna i Skåne och Blekinge få möjlighet att argumentera kring det överklagade beslutet. Vid sammanträdet kommer även sakägare och "allmänhet" som närvarar få yttra sig och argumentera.

3 september 2013. Mark- och miljödomstolens sammanfattning av avslag av Schweden Splitts ansökan om överklagande.

 Schweden Splitt AB har bevisbördan för att bolagets verksamhet uppfyller miljöbalkens hänsynsregler i alla delar. Den miljökonsekvensbeskrivning som bolaget har tagit fram hänför sig i allt väsentligt till den teknik och den utrustning som valts för anläggningen. Det borde mycket väl kunna förhålla sig så, att anläggningen uppfyller kravet om bästa teknik i 2 kap 3 § miljöbalken. Men även om sökanden skulle anses ha uppfyllt det tekniska kravet, är det i ärendet inte visat att verksamheten kan bedrivas utan att olägenheter av betydelse för närboende och skolans elever och personal uppstår. Verksamheten uppfyller därmed inte de allmänna hänsynsreglerna i 2 kap miljöbalken. Ansökan ska på de anförda skälen avslås. 

2013-09-26. Schweden Splitt meddelar att de inte väljer att överklaga Mark- och miljödomstolens beslut. Företaget har förlorat miljonbelopp på processen menar VD Gunnar Tonnvik och de kommer nu att ha fullt fokus i Elleholm där de fick godkänt för brytning i juni 2013. Där ska 15 miljoner ton berg brytas i 17 år.

Beslutet står därmed fast - ingen sprängning i Västerport.

Resumé

Avvecklingen av stenbrottet i Stilleryd är numera klar.

Schweden Splitt har köpt stenbrottet i Elleholm av NCC och etablerat sig där i stället och samtidigt utvecklat och utökat den verksamheten samt även täktområdet.

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)